KURS - FILOZOFIA ŻYCIA
TERMINY KURSÓW
GDAŃSK - KURS RUSZA 18.9.2024
Zawsze ŚRODY, godz. 19:00
WARSZAWA - KURS RUSZA 24.9.2024
Zawsze WTORKI, GODZ. 19:00
CEL KURSU
Celem kursu jest uczenie się odkrywanie w sobie filozofa, czyli poznawanie i rozwijanie samego siebie. To oznacza podstawowe rozpoznanie wewnętrznych wartości, dzięki temu ulepszenie relacji międzyludzkich i naturalne ożywienie aktywnego uczenia się z doświadczeń, aby świadomie tworzyć przyszłość. Każdy uczestnik ma możliwość rozwijać refleksje, doświadczenia i dzięki temu wiedzę, która jest ukryta w każdym z nas.
FILOZOFIA
Filozofię rozumiemy w sposób klasyczny jako Miłość do Mądrości, czyli aktywny sposób życia na poziomie myśli, uczuć i działań. Kurs łączy podstawowe filozoficzne myśli Wschodu i Zachodu, które pozostawiły głębokie ślady w ramach ewolucyjnej ścieżki ludzkości.
KIM JEST FILOZOF...?
… jest Miłośnikiem Mądrości, kochającym życie, starającym się je zrozumieć poprzez aktywne działanie, jednocześnie czując podczas tej przygody wewnętrzne szczęście.
Jeśli czujesz, że życie jest jeszcze czymś innym, niż na ogół się wydaje, jeśli często angażujesz się w dialog z własnymi obawami i czujesz wewnętrzną niepewność co jest słuszne, a co nie, jeśli lubisz odkrywać i pogłębiać tajemnice istoty ludzkiej, Natury i Życia, to wszystko oznacza to, że w twoim wnętrzu budzi się filozof.
ŚCIEŻKA TEMATÓW KURSU FILOZOFIA ŻYCIA
DLA ROZWOJU ETYKI I JEJ WARTOŚCI
1 Filozofia Natury
2 Człowiek i Wszechświat
3 Mądrość Indii
4 Tajemnice Tybetu
5 Filozofia Buddyzmu
6 Daleki Wschód, Mądrość Konfucjanizmu
DLA POPRAWY RELACJI MIĘDZYLUDZKICH
7 Wyzwanie życia w społeczeństwie
8 Sokrates i Platon
9 Arystoteles: Poszukiwanie szczęścia
10 Plotyn: Eklektyzm
11 Znaczenie edukacji
12 Mądrość Starożytnego Egiptu
13 Stoicyzm
DLA LEPSZEJ PRZYSZŁOŚCI
14 Filozofia historii
15 Znaczenie nauczania
16 Historia i Mitologia
17 Cykle Historii
18 Wolność i Przyszłość
AKTYWNE UCZENIE SIĘ
Kurs zawiera aktywne warsztaty filozoficzne na podstawie klasycznych ćwiczeń, które rozwijały szkoły filozoficzne już w starożytnych czasach, a które są i będą nadal dla nas aktualne.
1. Uważność, ponieważ bez uważności nie ma świadomości i mądrości;
2. Koncentracja, ponieważ bez skupienia nie można należycie działać a później ocenić;
3. Pamięć, ponieważ gdy nie jesteśmy czegoś aktywnie świadomi, nie wiemy i nie pamiętamy;
4. Imaginacja, ponieważ żyjemy bardziej wyobrażeniami o sobie, niż tym kim tak naprawdę jesteśmy; 5. Dialog, żeby uczyć się słuchać innych ludzi i poszukiwać odpowiedzi na pytania, które ukrywają się w nas samych.
METODYKA PRACY
Pracujemy zasadniczo z materiałami, które przetrwały próbę czasu. Każdy Instruktor prowadzący kurs przechodzi poprzez proces stałego rozwoju edukacyjnego naszej szkoły filozoficznej na sposób klasyczny, co zawiera rozwój indywidualny i społeczny; Wymagamy złożenia złożenie egzaminu ze znajomości tematów z kursu i praktycznego z retoryki oraz stosowania Kodeksu Etycznego, co rozumiemy jako fundament moralny dla tego, żeby móc nauczać innych.
CZAS TRWANIA
Kurs obejmuje 20 spotkań, które odbywają się raz w tygodniu po ok. 1,5.
ZAPISY
Pocztą elektroniczną na adres:
Telefonicznie: +48 798 221 438 lub +48 22 468 88 00 (pon.-pt. godz. 17:30-21:00)
Opłata za kurs:
Standardowa | Dla młodzieży uczącej się, studentów i emerytów |
300 złotych | 150 złotych |
Istnieje możliwość rozłożenia płatności na raty, prosimy o kontakt osobisty,
każda prośba rozpatrywana będzie indywidualnie.
Nr konta: 59 1050 1038 1000 0023 2370 4516
Dane:
"Nowa Akropolis"
ul. Zygmunta Glogera 3/1
02-051 Warszawa
ZAŚWIADCZENIE
Uczestnicy, którzy są zainteresowani otrzymaniem zaświadczenia, muszą spełnić następujące warunki:
• Frekwencja na spotkaniach musi przekroczyć 80%
• Pomyślnie zdany egzamin.
PONADCZASOWE INSPIRACJE:
Czym jest etyka:
Ponadczasowa etyka i moralność. Etyka - podstawa filozofii. Filozofia jako ukochanie do mądrości. Filozofia na sposób klasyczny - Poznaj samego siebie. Znaczenie starożytnych szkół filozoficznych.
Tysiącletnie Indie:
Starożytny tekst filozoficzny "Bhagawadgita". Symbolika tekstu. Spojrzenie na przyrodę i uniwersum oczami starożytnych mędrców. Symbolika dialogu pomiędzy Nauczycielem Kriszną i jego uczniem Ardżuną. Przemyślenie na temat filozofii historii. Kiedy zaczyna się historia…Znaczenie schematów symbolicznych w ramach starożytnych źródeł.
Filozofia Buddyzmu:
Założyciel buddyzmu Siddhartha Gautama. Życie i nauka Buddy. Uniwersalna forma poznawania samego siebie - Czworaka Szlachetna Prawda i Szlachetna Ośmioraka Ścieżka. Dhammapada. Przemyślenie na temat rytmu i cykli historycznych, ujęcie historii Buddy.
Mądrość Tybetu:
Tybetańskie spojrzenie na świat. Starożytny tybetański tekst "Głos Milczenia" pochodzący z Księgi Złotych Wskazań, księgi Nauczycieli Mądrości. Przemyślenie na temat metod badań historii…Znaczenie przekazu ustnego i sposobów samego zapamiętywania takich przekazów.
Konfucjanizm:
Wielki chiński mędrzec, nauczyciel i filozof Konfucjusz i jego nauka. Prawo polityczne i etyczne społeczeństwa. Jego podstawowe cnoty: humanitaryzm, praworządność, poprawność, mądrość i lojalność. Przemyślenie na temat sensu historii w powiązaniu z mitologią.
Starożytny Egipt:
Egipskie szkoły filozoficzne - mędrcy, pisarze, wezyrowie. Wezyr Kagemni i Ptahhotep, mędrzec Ani, etyczne nauczanie Onch-szszonkiego. Znaczenie publicznej moralności i etyki. Wpływ na grecką mądrość. Przemyślenie na tematy Indywiduum, Społeczeństwo, Państwo.
Sokrates:
Sokrates, mędrzec, nauczyciel i filozof. Jego metoda majeutyczna – obudzenie ludzkiej duszy. Znaczenie dobra i cnoty. Skromność i entuzjazm filozoficzny. Przemyślenie na temat ról społecznych…Sokratejskie czy filozoficzne znaczenie postawy obywatelskiej…
Platon: Idealizm platoński. Pojęcie Dobra, Piękna i Sprawiedliwości. Nieśmiertelność ludzkiej Duszy - mit o Erze. Możliwości ludzkiego poznania. Mit o jaskini. Przemyślenie na temat - Utopia Państwa Platona.
Arystoteles: Etyka i cnoty intelektualne i moralne. Ponadczasowe znaczenie dzieła - Etyka nikomachejska. Trychotomiczny podział nauk. Przemyślenie na temat etycznego upadku społeczeństwa.
Stoicyzm:
Etyka stoicka – cnota, natura i obowiązek. Stoicyzm i stosunek do życia i śmierci. Własna postawa przykładem w nauczaniu. Teoria bytu – materia i pneuma. Stara szkoła stoicka i średnia stoa. Przemyślenie na temat systemów społecznych starożytnych cywilizacji i kultur.
Epiktet, Seneka, Marek Aureliusz
Kwiat filozoficznego stoicyzmu. „Niewolnik”, „Wychowawca” i „Cesarz” Encheiridion, Dialogi, Rozmyślania. Idea, słowa, czyny. Znaczenie filozofii własnego przykładu. Przemyślenie na temat społeczeństwa starożytnego Rzymu i idealizmu filozoficznego.
Neoplatonizm:
Ammonios Sakkas – założyciel neoplatońskiej szkoły filatelejczyków (miłośników prawdy) Szkoła eklektyczna w Aleksandrii. Plotyn - Dusza, piękno i kontemplacja. Pojęcie zasady Bytu – Jednia. Przemyślenie na temat wolności filozoficznej i liberalizmu.
REFERENCJE
1. Na kurs filozofii trafiłem razem z bratem z przypadku, ale sposób prowadzenia oraz wiedza która otrzymaliśmy jest nieoceniona. Wiele świetnych praktycznych rad wynieśliśmy z kursu.
Paweł C. (trener boksu) Warszawa
2. Udział w Kursie zmienił moje podejście do filozofii, gdyż dotychczas kojarzyła mi się ona z wieloma teoriami wielkich myślicieli. Dzięki zajęciom zrozumiałam, że filozofia to poszukiwanie mądrości i sensu w naszym codziennym życiu. Każdego dnia zmagamy się z codziennymi przeszkodami, ale dzięki poszukiwaniu mądrość, która jest dostępna dla każdego, możemy doświadczać życia pełniej i z większym sensem. I co najcenniejsze, że dzięki Szkole Nowa Akropolis, w tej podróży nie jesteśmy sami, towarzyszą nam nauczyciele i inni uczniowie.
Ania C. (kierownik w jednostce naukowej) Warszawa
3. Kurs Filozofii Życia jaki odbyłam w Nowej Akropolis, to była dla mnie piękna podróż do źródeł mądrości. Kontakt ze światem pełnym miłości do mądrości, odkrywającym wiele dróg do poznania siebie, a przez to też drogi do szczęścia płynącego od środka i warunkowanego wewnętrznie, a nie tym, co na zewnątrz. Szczerze i gorąco Kurs Filozofii Życia polecam i pięknej filozoficznej podróży życzę:)
Grażyna Z.-P. (trenerka /coach/ mentorka) Gdańsk
4. Filozofowanie w duchu akropolitańskim jest wciągające. Połączenie atrakcyjnej teorii z dostępną dla każdego praktyką pozwala mi na wiele tematów spojrzeć od nowa, a niektóre dopiero zauważyć.
Ela S. - (konsultant edukacyjny) Warszawa
5. Kurs przystępny, pobudzający intelektualnie, z nastawieniem na praktyczne aspekty postawy filozoficznej. Pozwala spojrzeć na rzeczywistość w nowy sposób. Treści uniwersalne, więc mogą wnieść nową jakość i perspektywę do życia każdego z uczestników, którzy "poszukują".
Wojtek K. - (Inżynier Budownictwa) Gdańsk